Pretestības un atbalsta līmeņu maģija
Ned Gandevani, MBA, Ph.D.
Kā noteikt tos pretestības un atbalsta līmeņus, kuriem ir ietekme uz tirgu?
Vērojot tirgus kustības mēs nonākam pie domas, ka tirgus svārstās starp pretestības līmeni un atbalsta līmeni. Šo līmeņu izpratne var mums palīdzēt noteikt ieejas un izejas līmeņus un līdz ar to ir spējīga lielā mērā uzlabot tirgošanās rezultātus. Bet tieši kādi pretestības un atbalsta līmeņi priekš mums ir interesanti? Palūkojoties uz S&P dienas grafiku tādus var atrast lielā daudzumā. Tirgus daļai no tiem pievērš uzmanību, bet par pārējiem neliekas ne zinis.
Lai tirgū noteiktu atbalsta un pretestības līmeņus, tiek pielietotas dažādas pieejas, tomēr lielākā daļa no tām nav drošas. Šīs pieejas tiek veidotas dažādi. Tās balstās uz Fibonačči līmeņiem, trendlīnijām, slīdošajiem vidējiem vai arī Ganna teoriju. Visas šīs metodes paredz statistisku pieeju tirgum. Viņas paredz, ka tirgus kustības laiku pa laikam atkārtojas un tirgus uzvedība analoģiskās situācijās ir absolūti identiska. Tāpat tiek pieļauts, ka arī laika intervāli, pēc kuriem notiek situācijas atkārtošanās, ir vienādi. Tomēr tirgus nebūt nav statisks un no tā nevar gaidīt, ka tas neņems vērā visas ekonomiskās un rūpnieciskās izmaiņas un vienmēr reaģēs vienādi.
Tirgu būtu labāk nosaukt par sarežģītu un dinamisku parādību kopumu. Tomēr mums paliek vēl kāda problēma. Kā lai pretestības un atbalsta līmeni nosaka iepriekš, nevis postfaktum? Šis jautājums tad arī kļuva par kritēriju maniem pētījumiem pieejai tirdzniecībai S&P tirgū. Šajā rakstā es paskaidrošu kādi atbalsta un pretestības līmeņi ir svarīgi un kā tos var noteikt.
Psiholoģija
No sākuma tiksim skaidrībā ar atbalsta un pretestības jēdzienu psiholoģisko definīciju. Ko tad tie nozīmē un kāda ir to ietekme uz cenu izmaiņām? Atbalsts ir cenu līmenis, kurš liek domāt par īslaicīgu un taisnīgu aktīvu novērtēšanu. Pārdevēji līdz šim līmenim aktīvus pārdod, jo uzskata, ka eksistē pārvērtēšana. Tirgus iet uz leju līdz līmenim, kad spēlē ienāk pircēji, kuri ar savu naudu palīdz cenu pacelt līdz jaunam līmenim.
Šajā mirklī gan pārdevēji, gan pircēji, veido savu viedokli par situāciju tirgū balstoties paši uz savu novērtēšanas sistēmu. Ja pircēji šajā laikā uzskatīs, ka jaunais līmenis ir labs tirgum, tad viņi turpinās aktīvu uzpirkšanu, bet tas savukārt nostiprinās cenu līmeni un tas arī var cenas pastumt uz augšu. Gadījumā ar pretestības līmeni pircēji turpina stimulēt cenu augšanu, jo tie godīgi cenšas novērtēt aktīvus. Ja tiek sasniegts pārāk augsts cenu līmenis, tad priekšplānā iznāk pārdevēji, kuri lūko pārdot pēc iespējas lielākos apjomos par uzskrūvētām cenām, lai tādā veidā izveidotu pretestību.
Ja ir saprotamas pretestības un atbalsta līmeņu aizkulises, tad top skaidrs, ka mums vienkārši ir jānoskaidro visu tirgus dalībnieku viedoklis attiecībā uz aktīvu godīgu novērtēšanu, bet pēc tam ir jānosaka visloģiskākie pretestības un atbalsta līmeņi. Bet diemžēl šāds problēmas risinājums izskatās pavisam nereāls. Tomēr kopējo priekšstatu par atbalstu un pretestību, kas visiem tirgus dalībniekiem ir vienots, noskaidrot ir iespējams.
Kopīgais priekšstats
Mums ir nepieciešama tirgus dalībnieku visu Darbības Lauku segmentu reāls novērtējums. Viens no segmentēšanas veidiem ir taimfreimu pielietošana. Par cik treideri pielieto grafikus ar dažādiem taimfreimiem (piemēram, 5 minūtes vai 15 minūtes), tad tieši viņi mums arī demonstrē peļņas gūšanas vai naudas zaudēšanas periodus. Tādējādi par mūsu uzdevumu kļūst to taimfreimu noskaidrošana, kuri vispilnīgāk atspoguļo tirgus dalībnieku visu lietu stāvokli.
S&P tirgū dienu grafiki ir tieši tas, kas mums ir vajadzīgs, jo lielākais vairums treideru spēlē uz „dienām”. Citiem finansu vai tirdzniecības tirgiem, lai noteiktu visadekvātākos taimfreimus, ir nepieciešams izprast to dinamiku. Tajā jums nenovērtējamu palīdzību sniegs testēšana, pētījumi un datu pārbaude. Kas attiecas uz S&P tirgu, tad es noskaidroju, ka visadekvātāk situāciju tirgū ataino grafiki ar starplaika periodu 1, 10, 30 un 40 minūtes, kā arī dienu grafiki. Atgādināsim, ka katrā taimfreimā būs novērojams noteikts dalībnieku daudzums.
Tagad mums ir nepieciešams noteikt pretestības un atbalsta līmeņus katram taimfreimam, bet pēc tam noteikt visu rādītāju kopsaucēju. Par cik pretestības un atbalsta līmenis praktiski ir tirgus cenu līmenis, tad mēs to varam uzskatīt par Vienkāršu skaitli. Pieturēšanās pie tālāk parādītās shēmas jums palīdzēs noskaidrot jūsu izvēlētā tirgus pretestības un atbalsta līmeni. Neaizmirstiet, ka noskaidroto līmeņu skaits vistiešākā mērā ir atkarīgs no tirgus iekšējās dinamikas. Piemēram, S&P dienas tirdzniecībai lielāko daļu laika ir nepieciešami 4 paši svarīgāki atbalsta un pretestības līmeņi,
1. Izpētiet izvēlētā tirgus dalībnieku Darbības Lauku.
2. Izpētiet šo dalībnieku kopējos priekšstatus par situāciju tirgū Darbības Lauku sadalot segmentos pēc taimfreimu principa.
3. Katrā grafikā nosakiet pretestības un atbalsta līmeni.
4. Atrodiet visu līmeņu kopsaucēju.
Pretestības un atbalsta līmeņi efektīvai tirdzniecībai
Atkarībā no katra konkrēta tirgus dinamikas izveidosim tā pretestības un atbalsta līmeņus. Katrā tirgū starp viņiem eksistē noteikta sakarība, bet tos savukārt ierobežo dienas kustību konteksts. Tādējādi, lai tirgotos tirgū, pamatojoties uz pretestības un atbalsta līmeņiem mēs varam atrast labākos ieejas un izejas līmeņus.
Ieejas līmeņi
Jūs varat atrast pretestības un atbalsta līmeņus, lai noteiktu labu līmeni pozīcijas atvēršanai tad, kad cena tiem tuvojas. Veiksmīgas ieejas varbūtība ir ļoti liela tad, ja pienācīga uzmanība tiek pievērsta cenai un starplaikiem. Pietam ir iespējams pielietot dažādus dinamiskos indikatorus vai cenu paternus, kuri ir spējīgi atfiltrēt tirgus trokšņus.
Stopu līmeņi
Tad, kad tirgus pietuvojas atbalsta vai pretestības līmeņiem, nav būtiski pie kura, ir pilnīgi loģiski izvietot dinamisko stopu dažos tikos no tā. Ja tirgus atkāpsies no mūsu līmeņa, tad ir pilnīgi iespējams, ka tas sasniegs nākošo daudz augstāku vai zemāku atbalsta (pretestības) līmeni. Attiecīgi atkarībā no izvēlētā tirgus dinamikas, lai tirdzniecība būtu veiksmīga, nav nepieciešams izvietot lielus stopus.
Sākotnējais mērķa līmenis
Viens no visefektīvākajiem veidiem kā noteikt sākotnējo mērķa līmeni ir noteikt svarīgākos pretestības un atbalsta līmeņus, jo gandrīz pavisam droši ir tas, ka tad, kad tirgus būs pagājis garām vienam no šiem līmeņiem, tas dosies pie cita. Tad, kad tas tuvosies nākošajam līmenim, jums jūsu peļņu maksimizēt palīdzēs slīdošie stopi.
Izejas līmenis
|