Reklāmas devēja sapnis
Tēls – tas ir viss. Mūs apber ar reklāmas tēliem pa radio un televīziju, un tagad arī caur datoriem. Šie tēli iedarbojas uz apziņas un zemapziņas līmeņiem. Mēs pievilcīgu modeli redzam blakus kolorītam jaunam sporta automobilim un saprotam, ka tāpat arī varam iegūt vēlamo, ja nopirksim jaunu automobili. Reizēm mēs pilnībā neapzināmies kā tik spēcīgie tēli ietekmē mūsu uzvedību. Klasiskajā psiholoģijas pētījumā, piemēram, doktors Roberts Zajancs (Robert Zajanc) nodemonstrēja to, kā vienkārša tēla demonstrācija palielina to, ka tiek dota priekšroka šim priekšmetam. Jo vairāk mēs redzam tēlu, jo vairāk mēs to mīlam. Arī kompānijas vai akcijas tēls var iedarboties uz mūsu tirdzniecības lēmumiem. Tad, kad mēs redzam reklāmas rullīti svētdienas rīta tok-šovā par to, kā kompānija pārmaina pasauli, vai kā finansu analītiķi slavē akciju, tā ir tēlu iedarbība uz to, kam mēs dodam priekšroku. Pēc šo reklāmas tēlu apskatīšanas mēs varam absurdi domāt, ka akcijai ir milzīgs augšanas potenciāls, nekā tas ir patiesībā.
Doktora Donalda MacGregora un viņa kolēģu pētījumi ilustrē to, kā kompānijas tēls var nobīdīt pieņemtos lēmumus. Jo labāks ir kompānijas tēls, jo augstāks ir izjūtamais augšanas potenciāls. Viņi savos pētījumos grupai izcilu studentu piedāvāja pieņemt lēmumu attiecībā par rūpniecības sektora komplektu Ņujorkas fondu biržā. Rūpniecības sektoru piemēri bija šādi: programmnodrošinājums, farmācija, dzelzceļi. Dalībniekiem nezināmo rūpniecības sektora pusi veidoja akcijas ar augstu atdevi (vairāk par 20 %), bet tajā pat laikā otru pusi veidoja akcijas ar mazu ienākumu. Dalībnieki novērtēja katru industriālo sektoru pamatojoties uz pozitīvo (piemēram, lielums, aktivitāte un spēks) vai negatīvo tēlu. Tāpat viņus arī lūdza novērtēt katra sektora atdeves procentu. Sektors tika vērtēts pēc lieluma, aktivitātes un spēka, bet pirmkārt jau pēc atdeves. Tomēr kompānijas tēlam nebija nekāda sakara ar reālo lietu stāvokli tirgū, kas bija izmērīta ar katra sektora vidēji svērto atdevi. Citiem vārdiem sakot dalībnieki ļāva kompānijas tēlam ietekmēt viņu prognozes.
Šie pētījumi parādīja, ka tēliem var būt liela ietekme uz mūsu lēmumiem. Mēs katru dienu sastopamies ar daudziem tēliem un ir nepieciešams lai mēs apzinātos to, kādu ietekmi šie tēli atstāj uz mūsu viedokli. Neļaujiet bildītēm sajaukt Jūsu cenu prognozes. Ziniet, ka reizēm Jums, pretēji loģikai, var rasties pozitīvs viedoklis par kompānijas tēlu. Pacentieties tā ietekmi samazināt līdz minimumam. Pārskatiet savu treidingu tā, lai pārliecinātos, ka Jūs pieņemsiet lēmumu balstoties uz faktiem, nevis uz uzpūstiem tēliem.
innerworth.com |