Grafiki atspoguļo tirgus dalībnieku masveida uzvedību noteiktā laika posma. Ikkatru brīdi vērši pērk, lāči pārdod, bet nogaidošie treideri stāv nomaļus un ir gatavi nekavējoties uzsākt darījumu. Treideru pēdējās grupas esamība iespaido gan vēršus, gan lāčus. Tādējādi jebkura cena ir šo trīs treideru grupu savstarpējās sadarbības rezultāts.
Sevišķi populāri treideru vidū ir līniju, bāru un japāņu sveču grafiki. Visiem grafikiem ir kopīgs tas, ka horizontālajā asī tiek atlikts laiks, bet vertikālajā asī – cenu izmaiņas.
Līniju grafiks.
Šāds grafiku veids ir ļoti pazīstams un ierasts treideriem iesācējiem. Atšķirībā no parastajiem grafikiem, grafiki, kurus pielieto cenu analīzei tirgū, nav tik slīdoši, jo cenu noteikšana notiek vienādos laika periodos.
Pirms līniju grafiku izveidošanas tiek likti punkti atbilstoši cenai par katru periodu un pēc tam tie tiek savienoti ar taisnām līnijām. Rezultātā izveidojas lauzta līnija, bet pie atbilstoša mēroga tā vizuāli izskatās kā līkne.
Līniju grafikus iesaka izmantot īsajos laika periodos (līdz pāris minūtēm), bet mans viedoklis ir neizmantot tos vispār, jo tajos netiek parādīta visa nepieciešamā informācija.
Bāru grafiks
Visbiežāk pielietojamie un vispopulārākie treideru vidū ir bāru grafiki. Atšķirībā no līniju grafika, bāri atspoguļo visas cenu izmaiņas noteiktā laika periodā. Šajā grafikā ļoti precīzi var noteikt viļņveida kustību un vadošo tendenci tirgū.
Zīmējumā attēlots viens no bāru grafika elementiem – viens bārs. Bārs ir vertikāls stabiņš, kas parāda cenu izmaiņas noteiktā laika periodā. Valūtas kurss šajā periodā svārstās stabiņa (bāra) garuma robežās. Divi mazi horizontāli zariņi – tā ir atbilstoši bāra atvēršanās (kreisā puse) un aizvēršanās (labā puse) cena.
Jauna bāra izveidošanās sākumā noteiktā laika periodā cena atradās iepriekšējā bāra aizvēršanās zariņa līmenī, kurš automātiski arī kļuva par jaunā bāra atvēršanas cenu. Šajā periodā cena svārstījās šī bāra garuma robežās un savu maksimālo un minimālo lielumu izveidoja attiecīgi bāra pašā augšā un apakšā. Bāra slēgšanas brīdī cena atradās līmenī, kas kļuva par bāra slēgšanas cenu.
Pēc vecā bāra izveidošanas automātiski sāka veidoties jauns bārs. Pēc cenas fiksācijas vecā bāra aizvēršana, kura seko kotējuma izmaiņām, ievietojas jaunā bāra atvēršanas cenā un pēc tam visas kursa svārstības norisinās jaunā barā iekšpusē.
Bāru grafiku iesaku izmantot jebkurā laika intervālā.
Grafika uztveršana ir ļoti atkarīga no tā blīvuma un laika perioda ilguma. Izstiepts grafiks, kad starp bāriem ir liels attālums, satur mazāk vizuālas informācijas un aptver mazāku laika periodu. Sevišķi blīvs grafiks, kad bāri tuvu viens otram, sniedz precīzāku informāciju un atveido ļoti ilgstošu laika periodu.
Japāņu sveču grafiks
Diezgan populāri treideru vidū ir arī japāņu sveču grafiki. Japāņu sveces ir ļoti līdzīgas bāriem, lai gan atšķirībā no tiem, tās tirgus dalībniekiem ļauj vizuāli attēlot galveno kustību dienas laikā. Tirgus analīzes metodei, pateicoties japāņu svecēm, ir jau vairāk nekā 200 gadu, teču eiropiešu un amerikāņu treideri to sāka izmantot tikai 80-tajos gados, kad parādījās iespēja izveidot šos grafikus uz datora.
Zīmējumā attēloti divi japāņu sveču grafika elementi – augošā un krītošā svece. Atšķirībā no bāriem grafika attēlošana šeit izpaužas divos sveču veidos. Katrai svecei ir tā saucamais ķermenis, kurš parāda galveno cenu kustību noteiktā laika periodā – no atvēršanas līdz aizvēršanas cenai. Ja atvēršanas cena ir zemāka par slēgšanas cenu, tas nozīmē cenu pieaugumu. Tādā gadījumā sveces ķermenis būs baltā krāsā jeb tukšs. Taču, ja atvēršanas cena ir augstāka par aizvēršanas cenu, tad cenu kustība iet uz leju un sveces ķermenis būs aizkrāsots.
Datorā sveču krāsas var veidot pēc saviem ieskatiem. Analizējot sveces, liela nozīme ir sveču garumam. Ja, piemēram, svecei ir ļoti liels balts ķermenis, tas dotajā brīdī nozīmē spēcīgu vēršu tendenci. Ja ar katru jaunu sveci sveces ķermenis samazinās, tas nozīmē, ka iespējama ātra tendences maiņa.
Tāpat kā bāru grafiki arī japāņu sveces ar tikt izmatotas jebkurā laika periodā, vienīgi tām piemīt pārlieku liela emocionālā iedarbība, kas nav pārāk labs šo grafiku veida indikators, tādēļ esmu atteicies izmantot tos savā darbā, pārejot vienīgi uz bāru grafikiem.
|