Dave Landry
„Cup-and-handle” ir viens no apgrozījuma pamat modeļiem, kas bieži ir lielā rallija priekštecis. Tas formējas akcijai veidojot pamatni, bet tad sāk atdzīvoties veidojot „tasīti”. Pēc pacēluma, akcijas cena vienmērīgi krītas, formējot modeļa „osiņu” (skat. 1. zīm.).
Pirms pārrunājam modeļa „tasīte-ar-osiņu” treidinga tehniku, mēs izskatīsim pašu modeli un izskaidrosim kāpēc tas strādā. Vēlāk mēs pārspriedīsim, kā izmantot „tilpumu” par indikatoru apliecinājumam un piedāvāsim variantus kur izvietot jūsu ieejas orderus un „aizsarg stopus”.
Modeļa izpratne
Iesākumā, lai labāk saprastu kā strādā „tasītes-ar-osiņām”, atšķirīgās modeļa stadijās, izanalizēsim tirgus dinamiku. Par cik dzelmes ķērāji cenšas nopirkt pašu zemāko, bet īslaicīgie treideri pārdod akciju brīdī, kad tā tikko sāk pacelties, pēc izpārdošanas akcija tiek pārdota diapazonā. Atkarībā no tā, kā buļļi un lāči vienojas par cenu, pamazām akciju sāk tirgot arvien šaurākā diapazonā.
1. zīmējums. „Tasītes-ar-osiņu” modelis. Akcija pārdodas, konsolidējas, pieaug, un tad noslīd.
Tomēr, šis līdzsvars reti ir ilgstošs. Veidojot „tasītes” labo pusi, aktīvākie spēlmaņi sāk pirkt, cenšoties noķert, iespējams, jaunā trenda pirmo impulsu. Kad šis kāpums tuvojas „tasītes” kreisās puses līmenim, tie treideri, kuriem laimējās nopirkt konsolidācijas vai pārrāvuma agrās stadijas laikā, ņem peļņu, bet tie, kas nopirka pirms pazemināšanās mēģina iziet bez zaudējumiem. Rezultātā, formējoties „osiņai”, tirgus pazeminās.
Viena piezīme: kā uzskata Viljams O’Neils (William O’Neil), kurš popularizēja šo modeli, labākās „tasītes-ar-osiņu” kandidātes ir tās akcijas, kas jau parādīja spēcīgu ralliju, dodot priekšroku tām, kuru cena dubultojās. Tas nozīmē, ka „tasītes” kreisā puse ir efektīva korekcija daudz lielākas kustības robežās.
Modeļa laiks un dziļums
Visai strīdīgs ir jautājums, cik ilgs laiks būs nepieciešams lai noformētos „tasītes-ar-osiņu” modelis. Labi ir tas, ka modeļi, kā ilglaicīgie, tā īslaicīgie, cenšas strādāt labi. Man patīk, ka izpārdošana („tasītes” kreisā puse) aizņem divas – trīs nedēļas no dienas grafika, pēc tam trīs – sešas nedēļas veidojas „pamatne” („tasītes” pamats), divas – trīs nedēļas seko kāpums („tasītes” labā puse), un viena – divas nedēļas – „osiņa”. Ja ir citi iemesli lai ieinteresētos par akciju, es izskatu arī daudz ilglaicīgākus un mazāk ilglaicīgus modeļus.
Tieši tāpat tiek apspriesta arī „tasītes” pamatne. Vispārīgi, es dodu priekšroku „tasītes” pamatnei, kas ārkārtējā gadījumā ir uz 20%, bet ne zemākai par 40% „tasītes” kreisajā pusē. Piemēram, ja „tasītes” kreisās puses virsotne bija 100 $, „tasītes” pamatnei jābūt aptuveni starp 60 $ (40%) un 80 $ (20%).
Tāpat tirgus vispārējais stāvoklis ietekmē modeļa dziļumu. Vispār, es cenšos meklēt mazākas „tasītes” „vēršu” tirgos, bet dažas dziļākas „lāču” tirgos vai krasās korekcijās. Pamatā akcijas uzvedībai jāatbilst tirgum kopumā.
„Osiņas”
Kaut arī esmu pietiekami elastīgs prasībās pret modeļa elementu lielāko daļu, vērīgāk raugos uz „osiņas” formēšanos. Pēc būtības, modeļa labo pusi es vērtēju kā atkāpšanos, bet tas nozīmē, ka tam jāatjauno 5 – 15% no akcijas cenas. Daži treideri „osiņas” dziļumu nosaka vadoties no „tasītes” labās puses dziļuma. Izmantojot šo standartu, es ignorēšu jebkuru „osiņu”, kas kritīs zemāk par 30% no labās puses kāpuma (skat. 2 zīm.). Faktiski, „osiņai” krītot pārāk zemu, tiek nosvītrots viss modelis un tas var kļūt par jauna, lejupejoša trenda sākumu.
2. zīmējums. „Osiņas” dziļums. Ideālā variantā „osiņai” (A) jākrīt ne zemāk par 5 – 15% no maksimuma, bet jebkurā gadījumā, ne vairāk kā 30% no „tasītes” pamatnes kāpuma. Zemas „osiņas” ir pretrunā ar visu modeli kopumā un tas norāda uz jaunu, lejupejošu trendu.
Volume
Kaut arī tas nav obligāti, tomēr ir vēlams lai „tasītes-ar-osiņu” modelis nebūtu pats par sevi, un to pavadītu tai līdzīgs modelis volume grafikā. Ideālā variantā formējoties „tasītes” kreisajai pusei, kad treideri panikā atbrīvojas no akcijām, „tilpumam” ir jūtami jāaug. Kad treideri sāk vienoties par cenu un tirgus konsolidējas, „tasītes” pamatnē volume būtu jāsamazinās.
Kad mainās pamatne un formējas „tasītes” labā puse, stimulējot kāpumu, „tilpumam” būtu jāaug vēlreiz. Visbeidzot, formējoties „osiņai”, par cik tiek saņemti ienākumi, volume būtu jāsamazinās. Tas, ka formējoties „osiņai”, turas liels volume, liek domāt, ka šeit notiek kas vairāk par vienkāršu peļņas saņemšanu.
Tajā pat laikā, kad volume spēj tikai apstiprināt „tasītes-ar-osiņu” modeli, pats cenas modelis ir svarīgāks. Neizslēdziet šo modeli tikai tāpēc, ka volume nelīdzinās cenai.
3. zīmējums. Ideālā variantā volume vajadzētu precīzi atspoguļot „tasītes-ar-osiņu” modeli cenu grafikā. Pievērsiet uzmanību tam, kā volume samazinās „tasītes” vidū, palielinās „tasītes” kāpumā (A) un krītas formējoties „osiņai”.
Tirgošanās pēc modeļa
Par cik pēc būtības modeļa labā puse ir kritums, es tā arī cenšos tirgot. Kā tikko es identificēju „osiņu”, orderi izlieku drusku augstāk kā tirgū, piemēram, augstāk par diviem- vai trīs- no dienas maksimuma. Ja tas nostrādās, līdz ar „osiņas” pamatni, ne zemāk, es uzstādīšu „aizsarg stopu”. Tas dod garantiju tam, ka es tikšu apturēts ar minimāliem zaudējumiem, ja „osiņa” izrādīsies neīsta.
4. zīmējums. Ieeja un „aizsarg stops”. Ieejat augstāk par tirgu, kad akcija jau virzās uzlecošā trenda virzienā. Modelis sagrūst, ja akcija krīt zemāk par „osiņu”, tā kā izvietojiet „aizsarg stopu” drusku zemāk par „osiņas” pamatni.
No 5 līdz 7 zīmējumos ir doti daži „tasītes-ar-osiņu” modeļu papildus piemēri. Tirgus iepriekšējo kāpumu meklējumi ir labs veids kā iepazīties ar modeli, jo „tasītes-ar-osiņu” modeļi ir tirgus aktīvas kustības priekšteči.
5. zīmējums. Dow Janes Industrial Average (DJIA), dienas. Pievērsiet uzmanību tam, ka mazākais „tasītes-ar-osiņu” modelis patiesībā ir daļa no daudz lielākā „tasītes-ar-osiņu” modeļa.
6. zīmējums. Sanmina Corp (SANM). Par cik tehnoloģiskās akcijas ir investoru iecienītas, tās bieži dod labus kandidātus „tasītes-ar-osiņu” modelim.
7. zīmējums. United Technologies (UTX). Pievērsiet uzmanību, „osiņa” izrādījās diezgan maza un tā formējās tikai dažas dienas.
Rezumējums
„Tasītes-ar-osiņu” modelis dod mums iespēju noķert lielus kāpumus. Modelis formējas tad, kad akcija tiek izpārdota („tasītes” kreisā puse), konsolidējas („tasītes” pamatne), atgriežas pie pārdošanas līmeņa pirmsākumiem („tasītes” labā puse), un visbeidzot, kritums („osiņa”). Volume var tikt izmantots kā modeļa apstiprināšanas indikators. Tirdzniecībā pēc modeļa parauga ietilpst arī ieejas ordera izvietošana augstāk par tirgu, pēc tam, kad ir noformējusies „osiņa” un „aizsarg stops” izvietots zemāk par to.
Copyright: Dave Laundry |