Walstreet.lv
Galva - plece psiholoģiskā karte
07.08.2004

„Galvas ar pleciem” psiholoģiskā karte

Grafiki parāda ne tikai finansiālā instrumenta cenu vēsturi un apjomu, tie ir arī cilvēciskās uzvedības atspulgs. Un tieši tāpēc, ka tie atspoguļo cilvēka raksturu pamatā, tos var izmantot kā psiholoģisko karti, ar nosacījumu, ka iemācīsieties tos pareizi nolasīt.

Kā tehniskie analītiķi, mēs zinām, ka akcijas, indeksi un „fjūčeri” bieži veido vienu otram līdzīgus modeļus. Tajā pat laikā nemēdz būt divu pilnīgi vienādu modeļu, to noteicošās īpatnības atklājas pietiekami bieži, tāpēc mēs varam identificēt šos modeļus un izmantot tos cenu svārstību prognozei. Tā kā šie modeļi atspoguļo cilvēku ticību un emocijas, svarīgs aspekts ir modeļu pārzināšana – spēja saprast to, kas ir cilvēka uzvedības pamatā un tirgoties atbilstoši tiem.

Vairums indeksu un akciju savos pašreizējās dienas grafikos formē, vai ir jau noformējuši apgriešanās modeli, zināmu kā „galva un pleci”. „Galva un pleci” parādās grafikā (jebkurā laika mērogā), kad akcijai (piemēram) pieaug tendence paaugstināt maksimumu. Liels apjoms maksimizē cenu, un tas nosaka kreisā pleca augstāko punktu.

Tad nāk atgrūšanās. Atgrūšanās ir masu psiholoģijas atspulgs. Tas ir tad, kad tie, kas nokavējuši tendences pieaugumu metas spēlē. Tajā brīdī, kad atgrūšanās ir beigusies, viņi iestājas, rosinot cenu maksimuma pieaugumu. Drīz vien ne mazāk nogurušie kavētāji pārstāj „norēķināties” par pārpirkto akciju. Pieaug bailes un viņi saprot, ka ir bīstami uztrausušies brūkošā virsotnē (galva). Nesaudzīgie pārdevēji sāk uzbrukt, un šo buļļu nobiedētie lūdz tirgus žēlsirdību. Akcija kūleņo līdz noteiktai atbalsta jomai, kas veic kreisā pleca pabeigšanu. Tagad galva ir pilnībā izveidota.

Šajā jomā, kas pazīstama kā kakla līnija (pabeigtam modelim), maza grupiņa cerību pilnu pircēju atkal paaugstina cenu. Taču šoreiz neizsīkstošais optimisms cenu paceļ tikai līdz kreisā pleca augstākajam punktam, vai pat zemāk. Tā veidojoties cenai formējas labā pleca augstākais punkts.

Nesaudzīgie pārdevēji siekalojas un asina nagus. Kad cena krītot ir pieskārusies kakla līnijai, galvas modelis ar pleciem ir pabeigts. Ap šo laiku daži nesaudzīgie pārdevēji ir jau iestājušies (liels risks), gaidot cenu kritumu zem kakla līnijas. Pēc tam, kad pabeigts galvas un plecu modelis, akcija (dienas grafikā) krītas vēl daudzas reizes, un tad nesaudzīgie pārdevēji dzīs panikā krītošos investorus no nelaimīgās akcijas.

Katram cenu modelim pamatā ir savs psiholoģiskais projekts, kas atspoguļo masu emocijas un rīcību. Tirdzniecība ar šīm emocijām ir svarīgs ierocis katra treidera arsenālā.
Citas publikācijas
© 2004-2017 wallstreet.lv
e-mail: 
Pārpublicēšanas gadījumā atsauce uz wallstreet.lv obligāta!
Top.LV