Stens un Džons sekoja akcijai un centās noteikt, kur būs tās pagrieziena punkts. Stens paziņoja: „Apskatot maksimuma punktu un vidējo stāvokli par pēdējiem 30 periodiem, fakti liecina, ka pagrieziens būs tieši pie 50. Es esmu pārliecināts. Tam ir jābūt tieši pie 50.” Džons viņam atbild: „Tieši 50? Varbūt ap 50, bet es tomēr to tā nenoprecizētu.” Šo divu treideru personīgais raksturojums, kas attiecas uz viņu uzskatiem par informāciju un secinājumu izdarīšanu, ir ļoti atšķirīgs. Stens grib sakoncentrēties tikai uz objektīviem faktiem. Viņš ir „cieti loģiskais” risinājumu ģenerators. Turpretī Džons ir daudz vairāk intuitīvs. Viņš tā saucamos „faktus” vienkārši redz kā subjektīvas interpretācijas. Tāpat, kā daudzi citi treideri, arī Džons paļaujas uz tirgus abstrakto izjūtu un savai intuīcijai viņš uzticas. Viņš ir „intuitīvais” treideris.
Kā Jūs redzat apkārtējo pasauli un kā Jūs vācat informāciju par to? Jums ir vajadzīgi tikai fakti, precīzas detaļas un nekādas „jūtas”. Vai arī Jūs patiesībā esat vairāk intuitīvs? Jūs neticat faktiem. Jūs domājat, ka īstenība ir subjektīva, jo tā ir atkarīga no cilvēka domāšanas uzbūves, kas katram cilvēkam ir atšķirīga. Jūs priekšroku dodat domām par teorētiskiem un abstraktiem terminiem. Iespējams, ka Jūs sevī esat uzņēmis kaut ko no abiem. Tāda tipa filozofi, kā Viljams Džeims un Karls Dangs, ir nodalījuši dažādos „cilvēku tipus”. „Ideālais tips”, kurš patiesībā tīrā veidā dabā nemaz neeksistē. Tās vienkārši ir tikai kategorijas, kuras mēs izmantojam, lai pasaulei piešķirtu jēgu. Tās samazina informatīvo pārslodzi, tomēr bieži arī izkropļo patiesību. Neskatoties uz cilvēku dalīšanas pa kategorijām kļūdām, bieži šķiet, ka daži cilvēki vairāk atbilst vienam „tipam”, nevis citam. Par piemēru ņemiet to, ka Džeims „Empīriku” nosauca pretēji, par „Racionālo”, vai arī to, ka Džangs „Rādītājus” nosauca par „Intuitīviem”. Rādītāju tips priekšroku dod vēsiem, stipriem faktiem un pasauli viņi uztver kā kaut ko racionālu un paredzamu. Intuitīvie tipi ir nedaudz dīvaināki. Viņiem pasaule ir kaut kas nejaušs, teorētisks un konceptuāls. Šo tipoloģiju var pielietot arī attiecībā uz treidinga metodēm. Kāda tipa treideris esat Jūs pats?
Piemēram, treideris – „rādītājs”, var gribēt uzzināt noteikto cenu līmeni, kur parādīsies pretestība. Viņš izvēlēsies pieturēties pie vesela komplekta noteikumiem, lai precīzi varētu noteikt, kur būs pretestība. „Intuitīvais” treideris, tieši pretēji, vienkārši apskata pretestības identifikācijas „noteikumus” tikai un vienīgi kā principus, kuri reizēm var darboties, bet reizēm arī ne. Piemēram, iespējams, ka pretestība būs atbilstoši apaļam skaitlim, vai iepriekšējā maksimuma vai minimuma punktā, vai arī tās nebūs vispār. Neviens nekad neko pilnīgi droši skaidri nezina. Šādi principi ir tikai iespējas. „Rādītāji” uz tirgus koncepciju, skatās burtiski un tic, ka tieši tās, nevis abstraktās koncepcijas, ir patiesas. „Intuitīvais” treideris uz tirgu skatās figurāli. Galu galā visi signāli un indikatori ir subjektīvi un var būt nedaudz neprecīzi, un ar kaut kādu neprecizitāti atainot realitāti. Pastāv iespēja, ka tie var izrādīties neprecīzi, tomēr tas nav briesmīgi.
Tad, kad runa ir par tirgu, tad izdevīgāk ir būt „intuitīvajam” treiderim. Grafiku lasīšana un tirgus izjušana ir subjektīva lieta. Tirdzniecības lēmumi vienkārši bāzējas uz pamatotiem pareģojumiem. Tiem ir gadījuma raksturs, tie ir neprecīzi, neparedzami un konceptuāli. Tie nav lineāri. Pieredzējis treideris un tirdzniecības meistars jau sen būs pamanījis, ka „rādītājiem” ir ļoti grūti iemācīties tirgoties. Viņi grib atrast visus noteiktos faktus un neapstrīdamos noteikumus, kurus varētu izmantot, lai varētu paredzēt tirgu. Viņi domā, ka, ja atrastu pareizi „signālu” komplektu, tad varēs iegūt lielu peļņu. Būtu jau labi, ja tas būtu tik vienkārši. Un ja tas tā būtu, tad eksistētu ekonomikas un citu jomu ģēniji – tirgus miljardieri. Tomēr tādu nav. Kāpēc? Tāpēc, ka tirgi ir tik sarežģīti un haotiski, ka ir vajadzīga intuīcija, minējumi un sava veida radošā meistarība, lai varētu uzvarēt. Faktu un skaitļu loģiskā analīze, tad, kad Jūs mēģināt tirgū tirgoties ar neprecīziem skaitļiem, Jūs var aizvest ļoti tālu. Un tātad, ja Jūs pēc dabas esat „intuitīvais” tips, tad Jums ir labi priekšnosacījumi. Bet, ja Jūs esat „rādītājs”, tad pamēģiniet attīstīt savu intuīciju. Kļūstiet par „intuitīvo” treideri un Jūs ieraudzīsiet, ka peļņa pieaugs.
www.innerworth.com |