Pagājusī nedēļa patiešām bija interesanta. Aktivitāte bija salīdzinoši liela, daudzas akcijas auga, bija noslēpumains pircējs kas darbojās no Parex bankas pērkot vairākas akcijas - Grindex, Valmieras Stikla Šķiedu un citas. Līdz ar to noteikti gandrīz visiem radās jautājums - vai tas ir dibens? Un vai tie grafiki, kurus es zīmēju pagājušo nēdēļu - ar līmeņiem, kur akcijas varētu eventuāli nokrist - vairs ir spēkā? Ir. Un šodien pamatosim to no psihologijas viedokļa.
Iesākumā piedāvāju apskatīt Olainfarm grafiku.
Te redzam, ka jā, tiešām - pēc straujā krituma, ir redzamas stabilizācijas pazīmes, veidojas dibens, kā nu kuram tas labāk patīk. Te jāsaka arī, ka ir fundamentāls viedoklis, ka akciju tirgi sāk kāpumu ātrāk nekā atveseļojas ekonomika par 6 mēnešiem - ir tāda statistika. Jautājumu par to, vai pēc 6 mēnešiem Latvijas ekonomikā būs redzamas atveseļošanās pazīmes atstāju katra paša ziņā. Šeit un tagad es gribu pateikt pirmkārt to, ka tirgus ir mānīgs, un tirgus vienmēr cenšas ievilināt slazdos tos, kas vadās pēc metodikas - "nu tālāk vairs nav kur krist, vai arī - kas tad tagad par tādu cenu pārdos - tad jau labāk turēt.
Jautājums.
Cik no jums pamanīja gada skaitli kreisajā apakšējā stūrī? Tieši tā strādā lielāka daļa no mūsu acīm un saprāta - šis grafiks tika IDENTIFICĒTS ar pašreizējo situāciju, un perversā veidā cenu līmeņi ir tie paši. Un mūsu prāts apejot acis jau uzzīmēja milzu procentus, kuru pelnīsim jau tagad.
Auksta duša mūsu saprātam:
Tā tas bija PĒC tam. Akcija nokrita arī uz 0.07 santīmu līmeņa. Tas ir par argumentu, kas tie kas pirka pa 3 Ls nu nekādi te nepārdos.
Lai situāciju ilustrētu vēl labāk, pārnesīsimies tuvākā pagātne, un parunāsim par "dibeniem"
Te mēs tos redzam. Un tie ir tikai tie "dibeni" kuriman likās svarīgi no nedēļu viedokļa, jo tieši tagad ir viens no tiem. Bet cik dibenu nerādījās tiem, kas pirka pa 2.00? Un tiem kas pa 1.00? Lētāk taču nevar būt! Ignorējot tik vienkāršu lietu kā trends, šoreiz, atšķirībā no 1998 gada krituma, kad akcija nogāzās faktiski bez volumes, un tiem, kam pad bija vēlme iziet, to nespēja - šeit, stabili jau vairāk nekā divus gadus pārdevēji pārdod, un pircēji redz. Dibenu.
Tad kāpēc tā? Kāpēc mēs esam tādi? Kāpēc mē ķeram nažus, kāpēc cīnāmies ar tirgu, ar trendu? Kāpec day treideri dažkārt labi redzot uz lentas lielu pārdevēju (t.s AXE), vienala iespītējas, un mēgina čurāt pret vēju?
Pirmkārt, ar to dienu, kad dibenus pārstās redzēt, pārstās pastāvēt arī birža. Tajā varēs tirgoties savā starpā grāmatveži, aprēķinot kompānijas vērtību izmantojot viņiem vien zināmos standartus. Mēs - esam dzīvi cilvēki, un tas kas mūs vada ir instinkti un psihologija, un mēs pērkam vai pārdodam tikai un vienīgi emociju vadīti, un pēc tam veiktās darbības ar atpakaļ ejošu datumu cenšamies pamatot logiski.
Ko katrs no jums redz šajā Roršaha traipā?
Līdz ar to paliek skaidrs, ka pat neskatoties uz grafiku kā tādu - katrs mēs redzam "cenu" kā savu Roršaha traipu - viens tur redz dibenu, otrs signālu ka katastrofa ir tuvu - bet trešajam patīk tikai kleita. Jo darījums, kas noticis pie šīs vai citas cenas - ir bijis divpusējs akts - viens pārdeva bet otrs - pirka. Padomājiet par to. Mums ir visiem tendence iekrist kognitīvās disonanses stāvoklī. Ekstrēms piemērs kognitīvai disonansei ir kimm, kurš kā mēs visi redzam, absolūti ignorēs jebkuru ziņu, kurā būs teikts kaut kas pozitīvs bet uzsūks to, kura sakrīt ar viņa iepriekš noformulēto viedokli. Un tā daram mēs visi, pat ja mēs uzskatam, ka analizējam visu auksti, un no attāluma.Labi piemēri ir par automašīnām, tie kam tāda ir - zin, ka tad, kad mašīna ir jau nopirkta, mēs esam tendēti redzēt visas labās ziņas par šo marku, un neredzēt sliktās. Tā pie izvēles pirkt Mazda vai Toyota, kad izvēlēta ir otrā - pēkši mēs atklājam, cik sliktas tomēr ir mazdas - draugam bija - salūza, tur kamiņam arī visu laiku servisā stāv - secinājums - mazda slikta (lielākajai daļai pietiek ar vienu piemēru, ja kognitīvā disonanse ir tik galēja, kā teiksim kimm.
Līdz ar to, grafiks var tikt uzzīmēts šādi:
Līdz ar to skaidrs, ka pircēja pusē viedoklis ir lielākajā daļā gadījumu visos šajos dibenos veidojies tieši tā. Pirmkārt - jau iepriekš tika nolemts, ka Olainfarm ir jāpērk, un tad Roršaha traips uzrādīja kāpuma signālu.
Otrkārt, nostrādā vecais labais paradums, kurš labi strādā lielveikalos, bet ne biržā. Ja akcijas cena bija 3 Lati, tad nogāžoties uz vienu latu, Roršaha traips iegūst pavisam noteiktus kontūrus. Teiksim šādi:
Nu kurš no jums kaut reizi ir spējis paiet šim garām, ja par šīm kedām ir sapņots jau gadu? Un tagad 70 % atlaide! Tie, kam ir sievas zin, ka vārds atlaide, īpaši supermārketos un hipermārketos uz apgērbu veikalu stikliem darbojas magnētiski. Visi zin, ka lielākā daļa, pirms tam paceļ cenas, lai nolaistu, bet vienalga, jebkurš veikalnieks jums pateiks, ka šādi izliekot kedas, tās aizies pāris dienu laikā. Tas vienkārši strādā, lai cik mūžveci tas nebūtu. Bet tirgus ir tik viltīgs, ka mēs zinam. ka atlaides uz doto brīdi patiešām ir reālas! Līdz ar to ir jācīnās ar galvā sēdošo mājsamnieces reakciju uz akcijas cenu. Es apgalvoju, ka visi kas piekopj nažu ķeršanu un šādu dibenu zvejošanu nav tālu no mājsaimnieces līmeņa. Par ar visu pieredzi.
Tāpēc apskatiet zemāk manis ielikto bildi pirms katra pirkuma. Pajautājiet - vai tikai tirgus nav izlicis atlaižu stendus? Vai manā galvā nav šī mājsaimniece? Ja ir - dzeniet to prom!
Trends uz leju turpinās - to neviens nav atcēlis, un es ticu ka iepriekšējā apskatā uzrādītie līmeņi tiks sasniegti, un ātrāk nekā mēs domājam
|